Witaminy dla dzieci

Witamina C

Witamina C

Witamina C występuje w owocach i jarzynach. Szcze­gólnie zasobne w witaminę C są owoce dzikiej róży, porzeczki, cytryny, pomarańcze, truskawki, kapusta, szpinak, ziemniaki itp.

Zapotrzebowanie dobowe na witaminę C u niemowlęcia wynosi 5-6 mg na 1 kg wagi ciała, u dziecka starszego 2-3 mg na 1 kg wagi ciała, a u wcześniaka 50-100 mg dziennie. Wzrasta ono w czasie choroby, podwyższonej temperatury, ciąży i karmienia piersią.

Witamina C uszczelnia śród­błonek naczyń krwionośnych, ułatwia wchłanianie żelaza, bierze udział w wielu przemianach metabo­licznych. Objawem niedoboru witaminy C jest szkor­but, który obecnie w pełnoobjawowej postaci raczej nie występuje. Natomiast lekkie stany niedoboru witaminy C są częste i mogą powodować np. nieznaczne krwawienia z dziąseł przy czyszczeniu zębów, dyskretne wybroczyny na skórze, nawracają­ce krwawienia z nosa, krwiomocz wykrywany tylko badaniem mikroskopowym, zmęczenie, brak łaknie­nia, męczliwość.

Zalecenia odnośnie suplementacji witaminy C

Zapobieganie niedoborom polega na diecie obfitują­cej w świeże owoce i jarzyny. W miesiącach zimowych i wiosennych można podawać soki owocowe konserwowane i mrożone jarzyny.

Dr n. med. Katarzyna Bąk-Drabik
Katedra i Klinika Pediatrii w Zabrzu
Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach

Kiedy szukać pomocy lekarza? Cień

Już podczas pierwszej wizyty po urodzeniu dziecka należy z lekarzem pediatrą lub lekarzem rodzinnym omówić plan prawidłowego żywienia dziecka i konsul­tować się z lekarzem w razie jakichkolwiek wątpliwości.

Czytaj więcej
Wapń Cień

Wapń jest podstawowym składnikiem budulcowym szkieletu człowieka. 99% wapnia w naszym organi­zmie znajduje się właśnie w kościach.

Czytaj więcej
Witamina A Cień

Witamina A występuje w wątrobie ryb i zwierząt do­mowych, w mleku, maśle, jajach.

Czytaj więcej