Witaminy dla dzieci

Witamina A

Witamina A

Witamina A występuje w wątrobie ryb i zwierząt do­mowych, w mleku, maśle, jajach.

Jako prowitamina (karoten) występuje w zielonych jarzynach (szpinak, sałata, kapusta, groszek), w wielu jarzynach korzenio­wych (marchew, buraki), w pomidorach i w morelach. Zapotrzebowanie dobowe na witaminę A wynosi u niemowlęcia 1500 jednostek międzynarodowych (j.m.), a u dziecka w wieku szkolnym do 6000 j.m. 

Znaczny niedobór witaminy A powoduje tzw. kurzą ślepotę, czyli niewidzenie o zmroku, zanik błon ślu­zowych, nadmierne rogowacenie i złuszczanie się naskórka, co może z kolei prowadzić do poważnych zmian w rogówce oka, w przewodzie pokarmowym, drogach oddechowych i moczowych. Skóra w awita­minozie A jest sucha, łuszcząca przypomina wyglą­dem tarkę.

Dr n. med. Katarzyna Bąk-Drabik
Katedra i Klinika Pediatrii w Zabrzu
Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach

Wpływ prawidłowego żywienia na rozwój dziecka Cień

Prawidłowe żywienie dzieci i młodzieży ma podstawowe znaczenie dla ich zdrowia, wpływa na wszystko co dzieje się w organizmie, ma także istotne znacze nie dla samopoczucia naszych dzieci.

Czytaj więcej
Tłuszcze Cień

Tłuszcze powinny dostarczać nie więcej niż 25-35% energii, z czego podaż kwasów tłuszczowych nasyco­nych w diecie nie powinna przekraczać 7% energii.

Czytaj więcej
Witamina B Cień

Witamina B1 występuje w największej ilości w kieł­kujących zbożach, drożdżach, wątrobie, żółtku jaja kurzego, nerkach. 

Czytaj więcej