Rola składników odżywczych

Węglowodany

Węglowodany

Węglowodany (cukry) są niezbędnym elementem diety dziecka, gdyż stanowią podstawowy materiał energetyczny organizmu ludzkiego.

Dzielimy je na proste (występujące w owocach, słodyczach, sokach, miodzie) oraz złożone (warzywa, produkty zbożowe).

Węglowodany zawierają: pieczywo białe i z pełnego przemiału, kasze grube i drobne, makarony, warzywa i owoce.

Zbyt mała podaż węglowodanów wpływa nieko­rzystnie na ustrojowe procesy metaboliczne, prowa­dząc do zaburzeń przemiany tłuszczów i białek. Przy niedoborze węglowodanów w diecie może docho­dzić do zużywania białek ustrojowych na potrzeby energetyczne ustroju, prowadząc do niedożywienia dziecka i innych zaburzeń.

Nadmiar węglowodanów w diecie, zwłaszcza tzw. cukrów prostych prowadzi do otyłości, zwiększa ryzyko cukrzycy oraz podnosi poziom cholesterolu, ponieważ organizm człowieka nadmiar cukrów przekształca w tłuszcz. 

Dr n. med. Katarzyna Bąk-Drabik
Katedra i Klinika Pediatrii w Zabrzu
Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach

Kiedy szukać pomocy lekarza? Cień

Już podczas pierwszej wizyty po urodzeniu dziecka należy z lekarzem pediatrą lub lekarzem rodzinnym omówić plan prawidłowego żywienia dziecka i konsul­tować się z lekarzem w razie jakichkolwiek wątpliwości.

Czytaj więcej
Tłuszcze Cień

Tłuszcze powinny dostarczać nie więcej niż 25-35% energii, z czego podaż kwasów tłuszczowych nasyco­nych w diecie nie powinna przekraczać 7% energii.

Czytaj więcej
Witamina B Cień

Witamina B1 występuje w największej ilości w kieł­kujących zbożach, drożdżach, wątrobie, żółtku jaja kurzego, nerkach. 

Czytaj więcej